משרד עורכי דין יוני אסטריכר

המדריך השלם לתגמול הוני לעובדים ויזמים בישראל (2025) – חלק ב׳

  1. סעיף 102: המנגנון שיכול להציל או לשרוף לך את הכסף

בישראל, אם אתה עובד או נושא משרה בחברה, כמעט כל תגמול הוני שיינתן לך יעשה דרך סעיף 102 לפקודת מס הכנסה. סעיף זה הוא אבן יסוד בחקיקת המס הישראלית, ונועד לעודד חברות לשתף את עובדיהן בהצלחה ורווחי החברה, תוך מתן מסלול מס מופחת ודחיית אירוע המס. הוא מציע הטבות משמעותיות, אך דורש הבנה עמוקה וציות קפדני לתנאים.

4.1 מסלולי המס לפי סעיף 102

סעיף 102 מציע מספר מסלולים, שלכל אחד מהם כללי מיסוי שונים:

  • מסלול נאמן – הוני:
    • זהו המסלול המועדף והנפוץ ביותר, במיוחד בתעשיית ההייטק.
    • עיקרון: ההטבה ממוסה כרווח הון, מה שמקנה שיעורי מס נמוכים יחסית.
    • תנאי מפתח:
      • הניירות (אופציות/מניות) חייבים להיות מופקדים בידי נאמן שהוסמך לכך על ידי רשות המסים במסגרת המועדים שנקבעו בחוזר מס הכנסה.
      • קיימת תקופת חסימה מינימלית של 24 חודשים מרגע ההקצאה.
      • המס מוטל בשיעור של 25% על רווח ההון בעת המימוש או המכירה בפועל בחברה פרטית (בנוסף למס יסף של 3% לבעלי הכנסות גבוהות, ובסה"כ 28%, ואף 33% לבעלי שליטה), וחברה נסחרת, שווי ההטבה במועד ההקצאה ימוסה במכירה כהכנסת עבודה.
      • כל עוד הניירות (או המניות) מוחזקים אצל הנאמן, אירוע המס נדחה, והעובד אינו משלם מס.
    • תנאים מחמירים: יש להקפיד על תנאים מחמירים – כעיקרון, ישנה בעיה לבצע שינויים בתנאי ההקצאה לאחר ביצועה, ונדרשים דיווחים מדויקים ורציפים. שינוי בתנאים (כגון שינוי בלוח ההבשלה – Vesting, מחיר מימוש – Exersice Price, או מנגנוני האצה) – מחייב לעתים קבלת החלטת מיסוי מקדמית (רולינג) מרשות המסים, או לכל הפחות המתנה של 24 חודשים מחדש.
  • מסלול נאמן – פירותי (הכנסת עבודה):
    • מסלול זה חל על אופציות או מניות שלא עומדות בתנאים המחמירים של המסלול ההוני, או כאשר החברה בוחרת בו מראש.
    • מיסוי: ההטבה נחשבת כהכנסת עבודה רגילה, ולכן ממוסה לפי מדרגות המס השולי של העובד (עד 47% בשנת 2025, בתוספת מס יסף של 3% לבעלי הכנסות גבוהות, ובסה"כ 50%), יחד עם דמי ביטוח לאומי ומס בריאות.
    • דחיית מס: אירוע המס חל לרוב במועד המכירה.
    • רלוונטיות: מתאים בעיקר למקרים שבהם לא ניתן לעמוד בדרישות הנוקשות של המסלול ההוני.
  • מסלול ללא נאמן (אופציות):
    • במסלול זה, האופציות מוקצות ישירות לעובד, ללא מעורבות נאמן.
    • מיסוי: המס משולם בשיעור רגיל (כהכנסה) במועד המכירה.
    • שיעור מס: ההטבה ממוסה לפי מדרגות המס השולי של העובד, בדומה למסלול הפירותי עם נאמן.
  • מסלול ללא נאמן (מניות):
    • מניות מוקצות ישירות לעובד.
    • מיסוי: המס חל במועד ההקצאה עצמו, ללא דחייה.
    • כדאיות: מסלול זה לרוב אינו משתלם לעובד, שכן הוא נדרש לשלם מס על שווי המניות במועד הקבלה, עוד לפני שהן הפכו לנזילות.

4.2 מהן הזכויות שלי כבעל מניות תחת סעיף 102?

  • כאשר עובד מממש כאמור אופציות למניות, הרי שתחת סעיף 102 במסלול ההוני, הן תוחזקנה ע״י הנאמן עבורו עד למכירתן בפועל וניכוי המס ע״י הנאמן. ככל שהחברה מחלקת דיבידנדים לבעלי המניות מתוך רווחיה, עובד שמימש אופציות למניות טרם חלוקת הדיבידנד יהיה גם כן זכאי לתשלום הדיבידנד, כפוף כמובן לניכוי מס כדין.
  • יתר הזכויות של העובד או נותן שירותים כבעל מניות בחברה שקיבל תגמול הוני תחת התוכנית ומימש אותן למניות, תהיינה כפופות לתוכנית האופציות ותקנון החברה כך שבעיקרון, זכויותיו שוות לזכויות יתר בעלי המניות הרגילים בחברה. יחד עם זאת, חברות רבות מחתימות את העובדים (ויתר הניצעים תחת התוכנית) על יפוי כח (proxy) לפיו בכל מקום בו נדרש אישור של בעלי מניות בחברה, מיופה כח מטעם העובד/הניצע יצביע עבורו במניות וזאת על מנת להימנע ממצב בו החברה תלויה באישור עובד/ניצע כבעל מניות בעסקאות מסויימות.

4.3 מי לא זכאי להטבת סעיף 102 (במסלול הוני)?

סעיף 102 נועד לתגמל עובדים שכירים, ולכן קיימות הגבלות על מי יכול ליהנות   מהטבות המס במסלול ההוני:

  • בעל שליטה: מי שמחזיק ב-10% או יותר מכוח ההצבעה או הזכויות בחברה, לרוב לא יהיה זכאי להטבה במסלול ההוני לפי סעיף 102. (הסבר נוסף על פסק דין קיפל בהמשך).
  • יועצים / נותני שירותים חיצוניים: סעיף 102 מיועד לעובדים. יועצים או נותני שירותים עצמאיים אינם נחשבים עובדים, ולכן אינם זכאים למסלול ההוני.
  • "חברת ארנק": מבנים שנועדו להחזיק הכנסות מפעילות אישית של יחיד ולהימנע ממס שולי, אינם זכאים להטבה.
  • עובדים שהוקצו להם ניירות לפני תחילת העסקה: הקצאות שבוצעו לפני תחילת יחסי העבודה הרשמיים אינן עומדות בתנאי סעיף 102.

כאשר מדובר באוכלוסיה שאינה זכאית להטבות תחת סעיף 102, נכנס לתמונה סעיף 3(ט) לפקודת מס הכנסה.

4.3.1 מטרת סעיף 3(ט) וההבדל מול סעיף 102

  • סעיף 3(ט) מסדיר את מיסוי ההטבות ההוניות שניתנות לרוב כנגד מתן שירותים, אך אינן עומדות בתנאים המחמירים של סעיף 102.
  • הסעיף מיועד לנותני שירותים (שאינם עובדים שכירים כהגדרתם בסעיף 102), וכן לבעלי שליטה. הטבה הניתנת לפי סעיף זה תמוסה לרוב כהכנסה פירותית (הכנסה מעסק, משלח יד או הכנסה אחרת), ולא כרווח הון. אין בו מנגנון נאמן אוטומטי המאפשר דחיית מס כמו בסעיף 102 הוני.

4.3.2 הטיפול המיסויי באופציות ותגמול הוני תחת סעיף 3(ט)

ההבדל המהותי ביותר במיסוי תחת סעיף 3(ט) הוא במועד אירוע המס ובשיעור המס:

  • מועד אירוע המס: ברוב המקרים, אירוע המס יחול במועד קבלת ההטבה בפועל, או במועד הפיכתה למוקנית (למשל, בעת מימוש האופציות, תלוי בתנאי ההקצאה ובמהות ההטבה). הדבר יוצר לעיתים קרובות חבות מס עוד לפני קבלת תזרים מזומנים בפועל.
  • שיעור המס: ההטבה תמוסה לרוב לפי מדרגות המס השולי של המקבל (עד 47% בשנת 2025, בתוספת מס יסף של 3% לבעלי הכנסות גבוהות, ובסה"כ 50%), בדומה להכנסת עבודה או הכנסה מעסק/משלח יד. זאת בניגוד לשיעור מס רווח הון המוטב של 25% (או 30% לבעלי שליטה) הקיים במסלול הוני בסעיף 102.
  • אין מנגנון נאמן אוטומטי: סעיף 3(ט) אינו כולל מנגנון נאמן מובנה המאפשר דחיית מס, ולכן דחיית אירוע המס היא מוגבלת, אם בכלל אפשרית.
  • ביטוח לאומי: לעיתים קרובות, הכנסה זו תחויב גם בדמי ביטוח לאומי ומס בריאות.

4.3.3 מקרים נפוצים לשימוש בסעיף 3(ט)

  • מייסדים בשלבים מוקדמים: מייסדים שאינם מקבלים שכר מלא או מעמד "עובד" קלאסי, אך מקבלים אופציות או מניות עם מנגנון Reverse Vesting, לרוב יטופלו תחת סעיף 3(ט) עד שיעברו למעמד עובד (אם בכלל).
  • יועצים חיצוניים: גורמים אלו, המספקים שירותים לחברה ללא יחסי עובד-מעסיק, יקבלו תגמול הוני תחת סעיף 3(ט).
  • הקצאות לבעלי שליטה: בעלי שליטה (10% ומעלה) אינם זכאים למסלול הוני לפי סעיף 102, ולכן תגמול הוני שניתן להם ימוסה תחת סעיף 3(ט).
  • מעבר מסלול (3(ט) ל-102): במקרים מסוימים, יזמים או עובדים שהחלו את דרכם תחת סעיף 3(ט) (לדוגמה, כבעלי שליטה או כיועצים), ובהמשך שינו את מעמדם והפכו לעובדים זכאים, יכולים לבקש מרשות המסים מעבר למסלול הוני לפי סעיף 102. טופס 916 במסלול הירוק רלוונטי לבקשה לשינוי מסלול אופציות (שייתכן ונופל תחת 3(ט)) למסלול הוני 102 באמצעות נאמן, עבור בעלי שליטה שהם גם עובדים. מעבר כזה דורש לרוב תכנון מוקפד וקבלת רולינג.

4.3.4 שיקולים ותכנון מס תחת סעיף 3(ט)

מיסוי תחת סעיף 3(ט) דורש תכנון זהיר במיוחד כדי למנוע הפתעות מס לא נעימות:

  • מודעות למועד אירוע המס: חשוב להבין מתי בדיוק תחול חבות המס על ההטבה, ולתכנן את הנזילות הנדרשת לתשלום המס.
  • ערך ההטבה: ההטבה מחושבת לרוב לפי שווי השוק של המניות ביום אירוע המס. אם שווי החברה עולה במהירות, חבות המס יכולה להיות גבוהה מאוד, עוד לפני שהניירות הפכו לנזילים.
  • חשיבות הרולינג: במקרים מורכבים, פנייה לרולינג מרשות המסים היא קריטית כדי לקבל ודאות לגבי הטיפול המסויי. רולינג יכול להבהיר את סיווג ההכנסה, מועד אירוע המס, ואופן חישוב ההטבה.
  • תיעוד: חשוב לשמור תיעוד מקיף של כלל ההקצאות, תנאי ההבשלה, והשינויים בסטטוס התעסוקתי, לצרכי דיווח לרשות המסים.

לסיכום, בעוד סעיף 102 מספק מסלול מיסויי מועדף לעובדים, סעיף 3(ט) ממלא פער חשוב בתגמול גורמים שאינם עובדים. הבנת ההשלכות המסוייות תחת סעיף זה היא קריטית עבור יזמים, מייסדים ונותני שירותים, על מנת למנוע חבויות מס גבוהות ובלתי צפויות.

4.4 חוזרים והוראות ביצוע מרכזיים של רשות המסים בנוגע לאופציות לעובדים (2023-2025)

רשות המסים מפרסמת באופן תדיר חוזרים והוראות ביצוע המעדכנים ומבהירים את יישום סעיף 102, במטרה להתאים את החוק למציאות הכלכלית המשתנה ולסגור פרצות.

  • עדכוני דיווח תקופתיים ושינויים בכללים:
    • קיימים עדכונים והארכות מועדי הדיווח התקופתי עבור אופציות ומניות לעובדים. חברות מחויבות לדיווחים תכופים ומפורטים יותר לרשות המסים, הן באופן רבעוני והן באופן שנתי, בנוגע לתוכניות התגמול ההוני שהן מפעילות.
    • רשות המסים דנה במנגנוני האצת תקופת ההבשלה עבור אופציות ומניות לעובדים עקב אירועי אקזיט או הנפקה. זהו נושא קריטי עבור סטארט-אפים.
    • קיימים תיקונים מהותיים בכללי מס הכנסה לסעיף 102 לפקודה, אשר נכנסו לתוקף מ-1 בינואר 2025. יש להכיר את השינויים הללו לעומק שכן הם משפיעים על כלל הליבה.
    • פורסם חוזר מס הכנסה (מס' 01/2024) בנוגע להגשת תוכניות הקצאת מניות באמצעות נאמן לפי סעיף 102. זה מדגיש את המשך החשיבות של עבודה מול נאמן מאושר והנהלים המנהליים לקבלת אישור לתוכנית הקצאה.
  • השקעות באמצעות SAFE) Simple Agreement for Future Equity):
    • קיימות הנחיות לגבי היבטי מס שיחולו בהשקעה בחברה באמצעות הסכמי SAFE, שהפכו פופולריים מאוד בגיוסי הון ראשוניים לסטארט-אפים. הטיפול המיסויי בהסכמים אלו, במיוחד בעת המרתם להון, הוא מורכב וקריטי הן למשקיעים והן לעובדים.
  • הקלות בתקופות חירום:
    • "הקלות לסעיף 102 לפקודת מס הכנסה" פורסמו עקב מלחמת "חרבות ברזל", במיוחד בנוגע להארכות מועדים להפקדת מסמכים אצל הנאמן. זה מדגים גמישות מסוימת של רשות המסים בנסיבות יוצאות דופן.
  • דגשים ברפורמת 2025:
    • הגשת בקשות ודוחות לרשות המסים עבור תוכניות תגמול הוני תתבצע מעתה באופן מקוון בלבד, באמצעות טפסים מחמירים.
    • כל שינוי בתנאי ההקצאה או התוכנית – דורש ייעוץ משפטי מקצועי טרם ביצוע השינוי ולעתים נדרש רולינג מתאים לאישור השינוי.
    • כל הקצאה חדשה של ניירות ערך לעובדים מצריכה בחינה מחודשת של תנאיה והתאמתה לדרישות החוק.

אזהרה! אי עמידה בתנאי סעיף 102 (ובפרט במסלול ההוני), או אי דיווח על שינויים בתוכנית או בתנאי ההקצאה, עלולה להוביל לפסילת המסלול ההוני ולחיוב במס שולי גבוה (עד 50%) במקום מס רווחי הון מופחת (25%). זהו הפסד כספי אדיר!

4.5 "המסלול הירוק" לאופציות לעובדים: תהליך וטפסים ספציפיים

"המסלול הירוק" הוא מנגנון שפותח על ידי רשות המסים כדי לייעל את תהליך קבלת החלטות מיסוי מקדמיות (פרה-רולינג) עבור תוכניות תגמול הוני. הוא מאפשר קבלת אישור מס במהירות ובוודאות יחסית, בכפוף לעמידה בתנאים מוגדרים מראש. מנגנון זה קריטי להפחתת אי-ודאות מיסויית בחברות הייטק ובסטארט-אפים.

מערכת המסלול הירוק כוללת מגוון טפסים ייעודיים לתרחישים ספציפיים הקשורים לסעיף 102:

מספר טופס תיאור קצר של היישום והרלוונטיות
917 שינוי מסלול אופציות ללא נאמן למסלול עם נאמן: מאפשר מעבר ממסלול מיסוי פירותי למסלול רווח הון יעיל יותר.
916 שינוי מסלול אופציות (3ט) למסלול הוני 102 באמצעות נאמן, לבעלי שליטה שהם גם עובדים: מסדיר מיסוי לבעלי שליטה העוברים למסלול הוני.
912 Net Exercise של אופציות לעובדים בחברה ציבורית: פישוט המיסוי במימוש נטו של אופציות בחברות ציבוריות.
911 Repricing של אופציות לעובדים: עוסק בשינויים בתנאי האופציות, לרוב הורדת מחיר מימוש עקב ירידת ערך.
906 RSU – הקצאת יחידות מניה חסומות: מסדיר את מיסוי יחידות המניה החסומות, המוענקות ללא תשלום מימוש.
922 מנגנוני התאמה לשינויים בהון, חלוקת מניות הטבה ודיבידנדים: מסדיר התאמת מחיר מימוש אופציות במקרה של שינויים במבנה ההון.
923 Net Exercise של אופציות לעובדים בחברה פרטית: מקביל לטופס 912, אך לחברות פרטיות.
926 ESPP) Employee Stock Purchase Plan) עם נאמן: מסדיר תוכניות רכישת מניות לעובדים דרך נאמן.
927 ESPP ללא נאמן: מקביל לטופס 926, אך ללא מעורבות נאמן.
928 החלפת אופציות/מניות שהוקצו בעסקת מכירת מניות חברה (אקזיט): רלוונטי בעת מיזוג/רכישה והחלפת ניירות.
931 אישור לקביעת מנגנון אופציית רכש (אופציית call) בעזיבת עובד
951 אישור זמני לעסקת רכישה: מאפשר קבלת אישור מקדמי מהיר לרשות המסים לגבי היבטי מיסוי אופציות בעסקאות רכישה.
952 בקשה להחלטת מיסוי במסלול ירוק להכרה בחברה זרה כחברה מעסיקה לפי סעיף 102: נחוץ כאשר חברה זרה מעניקה אופציות לעובדיה הישראלים.

דגש חשוב: הנגישות למערכת הבקשות המקוונת למסלול הירוק פתוחה לנציגים בלבד (רואי חשבון, עורכי דין ויועצי מס רשומים), מה שמדגיש את הצורך בליווי מקצועי בתהליך.

4.6 ניתוח מעמיק של פסיקה מרכזית (בהקשר לסעיף 102)

פסקי דין מרכזיים מעצבים את הפרשנות והיישום של סעיף 102:

  • פסק דין שוחט (ע"מ 55937-01-17) – שתיקת רשות המסים כמס שקט:
    • עובדות: במקרה זה הוגשה תוכנית אופציות לרשות המסים, אך לא התקבלה תגובה מהרשות במשך 90 יום.
    • הכרעה: בית המשפט קבע כי "אישור בשתיקה" של הרשות הופך את התוכנית לתקפה.
    • לקח: פסק הדין מדגיש את החשיבות של הגשה מסודרת ומלאה של בקשות לרשות, וקובע כי גם "אין תגובה" יכולה להיחשב כתשובה מאשרת בנסיבות מסוימות. זהו כלי חשוב ליצירת ודאות במקרים של התמהמהות מצד הרשות. ואולם, בעקבות פסק דין זה, יצאה לדרך הרפורמה של רשות המסים כך שנכון להיום, הגשת תוכנית עוברת תהליך מפורט ומסודר מול פקידי השומה, מה שמוביל לכך שיש להיצמד להוראות החוק ועמדות רשות המסים בכל הנוגע להוראות התוכנית תחת סעיף 102.
  • פסק דין נבון (ת"א 19042-03-18) – אופציה אינה מניה:
    • עובדות: עובד דרש זכויות של בעל מניות על אופציות שלא מומשו.
    • הכרעה: בית המשפט קבע כי אופציה היא רק פוטנציאל לרכוש מניה, ולא מניה בפועל. כלומר, אופציה אינה מקנה זכויות של בעל מניות (כמו זכות הצבעה, זכות למידע או זכות לדיבידנד) עד למימוש בפועל של האופציה והפיכתה למניה.
    • לקח: רק מימוש בפועל של האופציה וקבלת המניה מקנה את הזכויות הנובעות מבעלות במניה. פסק הדין מעגן את ההבדל המהותי בין "זכות" ל"בעלות".
  • פסק דין קיפל (ע"מ 52821-01-12) – בעל שליטה? סעיף 102 לא בשבילך:
    • עובדות: בעל שליטה בחברה ניסה ליהנות מהטבת המס במסגרת סעיף 102.
    • הכרעה: בית המשפט דחה את בקשתו וקבע כי זהו ניסיון לתכנון מס מלאכותי שאינו עולה בקנה אחד עם מטרת הסעיף, שנועד לעודד תגמול עובדים שאינם בעלי שליטה.
    • לקח: פסק הדין מדגיש את החשיבות של בניית מבנה החזקות נכון מראש, והימנעות מניסיונות אגרסיביים להיכנס להטבות שלא נועדו לבעלי שליטה.
  • פסק דין קובאץ’ (סעש 7535-07-22) – חוסר תום לב כמכשול למימוש ופיצוי בגין סיכול זכות:
    • קובאץ': מעסיקה פיטרה עובדת ימים ספורים לפני הבשלת האופציות הראשונה שלה. בית המשפט קבע כי מדובר בסיכול זכות בתום לב וחייב את החברה בפיצוי.
    • לקח: פסק דין אלה מדגישים את חובת תום הלב החלה על מעסיקים כלפי עובדים בהקשר של תגמול הוני. אופציות בשלות הן זכות לכל דבר, וכל ניסיון למנוע מימוש שלא בתום לב יכול להוביל לתביעה ולחיוב בפיצוי.
  • פסק דין קונדויט (ע"מ 12626-01-2) – השלכות על מיסוי דיבידנדים ממפעלים מוטבים:
    • עובדות: פסק הדין עסק בשאלת שיעור המס החל על דיבידנדים המחולקים לעובדים בגין מניות שהוענקו להם במסגרת סעיף 102 לפקודה (במסלול רווח הון), כאשר הדיבידנדים חולקו מרווחי "מפעל מוטב" או "מפעל מאושר" לפי חוק עידוד השקעות הון.
    • הכרעה: בית המשפט קבע כי דיבידנד מרווחי מפעל מוטב, המחולק לעובדים לאחר תקופת החסימה במסלול רווח הון עם נאמן, זכאי לשיעור מס מופחת החל על דיבידנדים ממפעלים אלו.
    • לקח: פסק הדין מבהיר אינטראקציה מורכבת בין סעיף 102 לחוק העידוד, ומספק ודאות חשובה לגבי שיעור המס האפקטיבי על דיבידנדים עבור עובדים בעלי מניות בחברות הנהנות מחוק העידוד.

4.7 רולינגים – מתי חובה, מתי כדאי, ואיך לא להסתבך

רולינג (החלטת מיסוי מקדמית) הוא הרבה יותר מ"בירוקרטיה" גרידא – זהו למעשה הסכם מחייב בין הנישום (העובד או החברה) לבין רשות המסים. זוהי הדרך היעילה ביותר להבטיח שבאירועים מורכבים כמו אקזיט, פיטורין, שינוי מסלול או כל מהלך משמעותי אחר, לא תופתע בחבות מס בלתי צפויה. רולינג מגן הן על העובד והן על החברה מפני הפתעות מס עתידיות ומעניק ודאות.

  • מתי יש צורך לפנות לרולינג?
    • שינוי בתנאי הקצאה: לא כל שינוי מחייב פניה לרולינג כמו למשל, שינוי תקופת ההבשלה או הוספת מנגנוני האצה (Acceleration) לאחר ההקצאה המקורית, אך שינוי במחיר המימוש (Repricing) מחייב פניה מראש.
    • שינוי מסלול מס: אם הוענקו אופציות ללא נאמן ורוצים להכניסן תחת המסלול ההוני וכן כשמייסד (בדרך כלל) קיבל אופציות 3(ט) ולאחר תקופה ירד משיעור אחזקה של 10% ניתן באמצעות קבלת רולינג להכניסו תחת מסלול רווח הון של סעיף 102.
    • אופציית call: מעבר לעובדה שלעמדת הכנסה מנגנון זה נחשב כבונוס, יש צורך לפנות לקבלת רולינג גם אם המנגנון לא יושם עדיין אך הוא כלול בתוכנית.
    • מימוש נטו בחברה ציבורית והתאמת דיבידנד: כדי לקבוע שמנגנונים אלו, על אף ההטבה הכספית הניתנת לעובד, לא מהווה הפרה של סעיף 102.
    • רילוקיישן: כאשר עובד או מייסד עובר בין מדינות ורוצים לפצל את חבות המס בין המדינות.
    • אירועים חריגים: עסקאות אקזיט מורכבות, שינויי מבנה בחברה, הענקת מניות בכורה לעובדים ועוד.
    • השלכות אי-פנייה: אי-פנייה לרולינג במקרים אלו עלולה להוביל לפסילת המסלול ההוני כולו ולחיוב במס שולי גבוה משמעותית.
  • דגשים בבקשת רולינג:
    • שקיפות מוחלטת: יש להגיש הסבר מפורט, פרטי החברה, תרשים מבנה, ופירוט סוגי הניירות המוקצים (אופציות, RSU, מניות).
    • תיעוד מלא: כל מסמכי ההקצאה, החלטות דירקטוריון, וכל שינוי קודם חייבים להיות מגובים בתיעוד מתאים ולדווח לרשות.
    • פנייה יזומה: אל תחכה/י שתהיה בעיה – פנה/י מראש, במיוחד לקראת אירועים קריטיים ושינויים מהותיים.
  • דוגמאות מהשטח (מקרים אמיתיים בהם רולינג הציל):
    • Reverse Vesting למייסדים: הגשת רולינג אפשרה לקבל אישור שהמניות ימוסו כהוניות ולא כפירותיות – מה שחסך עשרות אחוזי מס.
    • עובד רילוקיישן לארה"ב: באמצעות רולינג, חילקו את תקופות המס כך שהחלק שבישראל נשאר במסלול הוני, והשאר טופל כנדרש בארה"ב, ובכך נמנע כפל מס.
    • Repricing לאופציות: רולינג אפשר לקבל תאריך הבשלה חדש, תוך הקפדה שכל התנאים יוגדרו מראש, מה שהבטיח את הטבת המס.

שורה תחתונה: רולינג טוב, שהוגש בזמן – מגן עליך מהפתעות ומבטיח ודאות מסויית. רולינג מאוחר או היעדר רולינג כאשר הוא נדרש כפי שפורט לעיל – עלול לפסול את כל ההטבה ולגרום להפסד כספי אדיר.

4.8 שיקולים מעשיים עבור חברות ועובדים (דגשים והמלצות)

  • תכנון מקדים קריטי: יש לבדוק היטב את סטטוס הבעלות/שליטה של המקבל, מי זכאי לתגמול הוני, ומהם התנאים המדויקים של התוכנית.
  • דיווח מיידי על שינויים: כל שינוי בתנאי ההקצאה או בפרטי העובד/חברה – חייב להיות מדווח מיד לנאמן ודורש בדיקה מראש האם נדרש גם לדווח למס הכנסה.
  • במקרה של ספק – פנו לרולינג מראש: אם יש אי-ודאות או מורכבות, אל תהסס לפנות לרשות המסים בבקשה להחלטת מיסוי מקדמית.
  • אל תסמכו על "עובדים לא מבינים": אל תצפו שעובדים לא יבינו את מורכבות תוכניות התגמול. חוסר שקיפות או טעויות בטיפול המיסויי עלולים בסופו של דבר לחזור לבעלים ולמעסיק כבעיה משפטית או מיסויית חמורה.

 

שתף את המאמר

מאמרים נוספים

המדריך השלם לתגמול הוני לעובדים ויזמים בישראל (2025) – חלק ה׳

המדריך השלם לתגמול הוני לעובדים ויזמים בישראל (2025) – חלק ד׳

המדריך השלם לתגמול הוני לעובדים ויזמים בישראל (2025) – חלק ג׳

המדריך השלם לתגמול הוני לעובדים ויזמים בישראל (2025) – חלק ב׳

המדריך השלם לתגמול הוני לעובדים ויזמים בישראל (2025) – חלק א׳

אופציות לעובדים – הוראות כלליות ומיסוי

משרד עו"ד יוני אסטריכר ושות' נוסד מתוך ראיה שעולם האופציות לעובדים, לרבות השלכות המס המורכבות הנלוות לו, דורשות ליווי אישי, צמוד ומקצועי, עבור מנהלי החברה בבואם להעניק לעובדים תגמול בדרך של תמריץ (Incentive Plan).

תפריט